Gewoon koolhydraatarm

 

Auteurs: Hans van Deelen & Anna-Karina van Denderen
Uitgever: Stichting Gewoon Goed Eten
Jaar: 2018
Bladzijden: 224

Over het boek:
2e kookboek van het populaire foodblog koolhydraatarmrecept.nl.
100+ gewoon makkelijke koolhydraatarme recepten. Van ontbijt tot dessert en alles ertussenin. Altijd verrukkelijk! Incl. weekmenu’s. Gewoon Koolhydraatarm? Ja, dat kan! Hans & Anna-Karina hebben inmiddels wel bewezen dat verrukkelijk koolhydraatarm eten echt niet ingewikkeld hoeft te zijn. Maandelijks worden de recepten op hun populaire foodblog KoolhydraatarmRecept.nl door honderdduizenden mensen bezocht. Allemaal op zoek naar inspiratie in de gezonde koolhydraatarme keuken. Na het succes van het 1e kookboek Lekker & makkelijk Koolhydraatarm nu op veler verzoek een 2e boek boordevol inspiratie voor de allerlekkerste koolhydraatarme gerechten. Gewoon Koolhydraatarm is – wederom – een uitnodiging aan iedereen om vooral lekker zelf de keuken in te duiken. De recepten zijn duidelijk beschreven met veel suggesties om de recepten naar eigen voorkeur aan te passen. We hebben tenslotte niet allemaal dezelfde smaak. Bij ons geen dwingende teksten vol ge- en verboden. Maar een lichte en stimulerende toon, waarmee we willen benadrukken dat koolhydraatarm eten in de eerste plaats “gewoon lekker’ moet zijn. Stuk voor stuk gewoon smakelijke gerechten voor elk moment van de dag, van voedzaam ontbijt tot likkebaardend lekker dessert en alles ertussenin. Naast meer dan 100 recepten met heel veel variatietips vind je in Gewoon Koolhydraatarm een duidelijke uitleg over gezond koolhydraatarm eten, tips voor als je uit eten gaat of gezellig bij vrienden gaat eten en een viertal weekmenu’s. Alle recepten zijn suikervrij en uitermate geschikt voor mensen met diabetes type 2. Bij elk recept staat de hoeveelheid koolhydraten vermeld, gewoon handig. Gewoon Koolhydraatarm!

Mening Marjon:
Een boek vol originele en ook wat minder originele, maar zeker geslaagde recepten. De recepten zijn echt zonder suiker en ook zonder gluten (voor wie het interesseert) en heel geschikt voor mensen met Diabetes II. Recepten die overzichtelijk zijn met niet al te veel ingrediënten, opgesierd met mooie foto’s. Ook is er uitleg waarom je koolhydraatarm zou eten en hoe je dat aanpakt als je buiten de deur eet. Daarnaast zijn er weekmenu’s gemaakt, heel handig voor mensen die het variëren en bedenken-wat-ze-gaan-eten lastig vinden. Het boek is ingedeeld in de volgende hoofdstukken:

Voorwoord
Waarom koolhydraatarm eten?
Goed om te weten
Ontbijt
Zo maak je de lekkerste frittata’s
Lunch
Koolhydraatarm eten buiten de deur
Diner
Tussendoor, hartig
Energiebommen
Tussendoor, zoet
Dessert
Voorraad
Weekmenu’s
Index

E’en klein minpuntje – wat mij betreft en dat is heel persoonlijk – is dat er soms kunstmatige zoetstof toegevoegd mag worden. Dit houdt de zoete trek in stand en het doet weer heel veel andere ongezonde dingen in het lichaam. Ik krijg migraine van dat soort stoffen. Maar dat doet niets af aan de lof hierboven.

*****

Marjon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.