Zeg nee tegen suiker

zegneetegensuiker

Auteurs:
Kurt Mosetter
Thorsten Probost
Wolfgang A. Simon
Anna Cavelius

Uitgeverij Deltas
Jaar: 2015
192 bladzijden

Samenvatting:
De gevaren van geraffineerde suikers voor uw gezondheid – Het volledige stappenplan om huishoudsuiker uit uw voeding te bannen – Heerlijke recepten met suikervervangers Zo bevrijdt u zich uit de suikervallen Snoepjes, chocolade, mueslirepen, brood, pasta of fastfood… voor de meeste mensen hoort suiker bij het dagelijks leven. Als het lichaam echter voortdurend te veel suiker te verwerken krijgt, heeft dat niet alleen een onophoudelijk hongergevoel tot gevolg – er ontstaan heuse verslavingsachtige veranderingen in de hersenstofwisseling. Het overmatige verlangen naar suiker kan risico’s voor de gezondheid met zich meebrengen. Dan gaat het niet alleen om overgewicht, cariĂ«s en diabetes, maar ook om ziektes zoals ADHD, alzheimer en kanker. – Wie gewone huishoudsuiker verbant van tafel en bord, hoeft helemaal niets te missen. Tenslotte zijn er gezonde suikersoorten die de stofwisseling niet beĂŻnvloeden en toch de zin in zoetigheid stillen. – Door een voedingswijze die goed is voor de stofwisseling lukt het om een duurzame verandering door te voeren. Daarbij compenseert u langzaam maar zeker ook een over- of onderaanbod van bepaalde voedingsstoffen. Hiervan profiteert vooral de stofwisseling en uw gewicht neemt ook nog eens af. – De recepten in dit boek laten u zien hoe u met gezonde suikers de heerlijkste lekkernijen kunt bereiden – van zelfgebakken brood en bijzondere mueslimengsels via hartige gerechten en klassieke meelgerechten tot jams, taarten en desserts.

Mening Marjon:
Het boek begint direct uit te leggen dat suiker (waaronder ook de enkelvoudige koolhydraten vallen) verslavend is en waarom. In de hoofdstukken daarna wordt dit nog eens apart uitgelegd. De uitleg is goed en duidelijk maar hier en daar wel wat technisch. Er wordt veel gebruik gemaakt van ‘moeilijke’ en medische termen waardoor het voor een leek waarschijnlijk af en toe onprettig leest. Ook de hoofdstukken over vitaminen, mineralen en sporenelementen bevatten veel lastige termen. Er wordt uitgelegd hoe je van je verslaving kan afkomen en er worden suggesties gedaan over wat je in plaats van suiker kan gebruiken (en dan hebben ze het natuurlijk niet over de gangbare en zeer ongezonde zoetstoffen zoals aspartaam), maar dat zijn wel vervangers die je niet even gewoon bij de supermarkt haalt.
Het boek sluit af met recepten en een verklarende woordenlijst. Van de recepten is een apart register.
Voor iedereen die zich al veel in voeding heeft verdiept of zoals ik gestudeerd heeft in die richting is het absoluut een interessant boek. Veel nieuws vertelt het niet; er zijn tenslotte al genoeg boeken over dit onderwerp verschenen. Maar voor iemand zonder die achtergrond is het waarschijnlijk minder toegankelijk – op de recepten na dan.

****

Marjon 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.